Alert: Your browser does not support full functionality of our app and you may experience certain errors. We recommend that you use Chrome, Firefox or Internet Explorer Edge instead.

Dalmau Editor

història, geografia i patrimoni

Tagr al-Ulà, un fragment de la «Història de Catalunya», de F. Xavier Hernàndez Cardona


LA PROTO-CATALUNYA

Tagr al-Ulà
L’any 711, reduïts exèrcits àrabo-berebers desembarquen a Hispània. Els reialmes visigots de Roderic i Àkhila s’enfonsen sobtadament i la península Ibèrica queda sota control del califat omeia de Damasc. Neix una nova societat en els confins de Dar al-Islam: Al-Àndalus. El 929, Còrdova esdevé centre del nou califat omeia proclamat per Abd ar-Rahmàn. Al-Àndalus es converteix en la gran potència cultural i econòmica d’Europa. Durant més de quatre segles els territoris de la frontera superior d’Al-Àndalus, Tagr al-Ulà, romanen units a una comunitat religiosa i econòmica que s’estén fins als confins de l’Índia. La petjada de l’Islam constitueix una poderosa herència de civilització en la configuració de Catalunya.
A partir del segle IX, Al-Àndalus estabilitza les fronteres del nord-est, a l’entorn de l’Ebre i el Segre. Saraqusta (Saragossa), Waixqa (Osca), Làrida (Lleida), Turtuixa (Tortosa) i Balagà (Balaguer) esdevenen grans ciutats. A les ciutats i al camp, àrabs i berebers conviuen amb els hispans. Nombroses fortificacions protegeixen la frontera contra les incursions del nord.
En disgregar-se el poder califal, a començament del s. XI, Làrida i Turtuixa són els centres de poder de sengles taifes. Amb els almoràvits, Al-Àndalus recupera la unitat política. A mitjan segle XII la frontera superior d’Al-Àndalus s’ensorra davant l’agressió dels exèrcits feudals catalans.
Al-Àndalus és una societat multiètnica i plural. Grups àrabs i berebers se sumen a la població hispana, una bona part de la qual s’islamitza. L’afluència d’esclaus de les procedències més diverses multiplica la diversitat. Cristians i jueus són respectats. La llengua àrab s’estén arreu, tot i la pervivència de llengües neollatines.
L’Alcorà és la base de la xara, o llei de l’Islam. L’estat, encarnat pel califa, manté unida la comunitat musulmana (umma). Els col·lectius religiosos regulen la vida civil mitjançant el dret, l’escola i la determinació del que resulta políticament legítim. L’Islam juga un paper central i intermediari entre els diversos àmbits de cultura i mercat: Índia, Xina, Europa i Àfrica. L’herència clàssica, la circulació de productes i la difusió d’avanços tecnocientífics configuren la cultura andalusina. Tagr al-Ulà participa d’aquest món cultural i d’intercanvi. Nous productes, nous conreus, noves tècniques, nous invents arriben a la llunyana Frontera Superior. Al-Àndalus influeix decisivament en la cultura catalana que s’està generant al nord. Durant decennis, els monestirs de la Marca Hispànica, seguidors dels avenços del sud, transmeten cap a Europa les novetats més diverses.
La cultura musulmana s’articula entorn de l’estudi i interpretació de l’Alcorà i dels fets i dits de Muhàmmad, transmesos i recollits per la tradició oral. Els fuqaha’-’ulamà, o savis, juguen un paper importantíssim en la regulació de la jurisprudència, en la transmissió de coneixements i tradicions, i en la dinamització de les ciències i les arts. Tagr al-Ulà és la terra d’origen de molts savis que aprenen, ensenyen, viatgen i exerceixen càrrecs arreu del món islàmic. Però no tota la cultura gira entorn de l’Islam. Les comunitats cristianes i, sobretot, les jueves generen focus culturals propis.
L’Al-Àndalus emiral i califal s’estructura a partir de la divisió en cores, o províncies. A la capital de cada cora resideix un valí, o governador. La cora s’organitza en districtes, amb funcions tributàries i de gestió del territori. Les marques, o zones de frontera, són dirigides per un governador militar. La marca superior, a l’entorn de l’Ebre, s’organitza des de Saraqusta, i en formen part els districtes de Làrida i Turtuixa. A la ratlla de frontera es construeixen nombrosos husun, o castells-fortaleses. Balagà esdevé una important plaça fronterera que articula una xarxa defensiva contra les incursions dels Pirineus. Algunes famílies, com per exemple els hispans Banú Qasi o els àrabs Banú Hud, adquireixen gran influència a la Frontera Superior.
Les ciutats experimenten un gran creixement en els darrers temps califals i durant el període de les taifes. Làrida i Turtuixa són les ciutats més importants de Tagr al-Ulà, amb uns 15.000 habitants. Turtuixa és un port rellevant i compta amb unes importants drassanes, que nodreixen les esquadres califals. Balagà disposa de mesquites, muralles, recintes militars i un imponent palau (més tard anomenat Castell Formós).
Les ciutats són centres de poder polític i de recaptació tributària i, alhora, populosos àmbits mercantils i de producció artesana. El món rural ateny un desenvolupament extraordinari. S’introdueixen nous conreus de cereals, fruites i verdures i noves tècniques agràries. Arreu s’estenen conreus de regadiu. La tecnologia hidràulica adquireix gran complexitat: sínies, qànats i sèquies porten aigua als camps, i molins hidràulics efectuen la mòlta dels cereals.
Les diferències entre el món rural andalusí i el del nord comtal són notables. Els pagesos dels comtats de la Marca Hispànica es veuen obligats a conrear blat, susceptible de ser emmagatzemat, per poder pagar els tributs. Els pagesos andalusins, contràriament, immersos en una economia monetària, poden conrear productes ben diversos.

Dalmau Editor
03 November 2021